בתקופת המלחמה נאסרה התכנסות של ארגונים יהודיים בהונגריה. קבוצת נערים שהיו חברים
בשבט צופים יהודי סרבו להפסיק להיפגש ולטייל. הם מצאו דרך מקורית
להראות את נחישותם להסתובב באופן חופשי מתחת לאפה של המשטרה ההונגרית
וזאת באמצעות מגילה מוצפנת שחיברו.
התלמידים מפענחים את המגילה שכתבו הנערים בכתב מוצפן ומשוחחים
על משמעות ההחלטה האמיצה שקיבלו בני גילם.
ילדות שנקטעה
(לכיתות ז'– ט')
התבוננות בשבר שארע בחיי הילדים אשר ילדותם נקטעה לפתע ועולמם חרב באחת בשואה.
באמצעות סיפורו של נער יהודי שגדל והתבגר בהונגריה שלפני המלחמה, ותוך צפייה
בקטעי עדות של אלה שהיו ילדים בזמן הגירוש לאושוויץ, מתוודעים הילדים להיבט אחד
של השואה.
הביקור מסתיים בפעילות יצירה לעיבוד החוויה הרגשית החזקה.
הצלת ארון הקודש מטוקאי
(לכיתות ז' –ט')
שרידיו של ארון הקודש נמצאו בדרך מקרה. הם היו מושלכים בחצר בית הכנסת שעמד בשיממונו שנים רבות לאחר השואה. השרידים נתגלו תוך כדי סיור במבנה המשופץ של בית הכנסת אשר הפך בינתיים למרכז תרבות עירוני של העיר טוקאי.
התלמידים מתוודעים לעבודת המשחזר הכוללת מחקר וידע אומנותי.
הם מתנסים בפעילות יצירתית
הממחישה את עבודת השחזור.
להסתכן על מנת להציל
(לחטיבה עליונה)
התלמידים נחשפים לפרשה ייחודית של הצלת יהודים על ידי יהודים אשר התרחשה
בהונגריה בזמן השואה.
זוהי פרשת התגייסותם של חברי תנועות הנוער החלוציות להצלת יהודים על ידי זיוף תעודות, הברחת גבולות ואיסוף אלפי ילדים שהוריהם גורשו או הומתו.
התלמידים מנסחים קוים לדמותו של לוחם מחתרת, מתלבטים יחד בדילמות של חברי המחתרת, ודנים בשאלות ערכיות הנגזרות מן הפרשה המיוחדת הזאת.
הכנה למסע לפולין
(לכיתות י"א – י"ב)
מרביתה של יהדות הונגריה הושמדה על אדמת פולין, במחנה אושוויץ.
היה זה בחודשים האחרונים למלחמה לאחר פלישתה המזורזת של גרמניה להונגריה בת בריתה.
ברשותנו חומר רב על שואת יהדות הונגריה והוא מהווה פרק למידה מרתק למי שיוצא למסע בפולין.
ניתן לתכנן לקבוצה ביקור אחד או סדרת ביקורים, ולבנות תוכנית מודולרית חווייתית על פי הצרכים של הקבוצה.
שימו לב!
כל התוכניות כוללות הנחיה
לסיור עצמאי במוזיאון.
לבית הספר היסודי:
המזוודה של סבא טיבי
(לכיתות ב' – ד')
באמצעות סיפור מסגרת מסתובבים הילדים בחדר הפעילות החדש שלנו ומאתרים חפצים ותמונות.
כל אלה מצטרפים יחד לתמונת ילדות רגילה ומאושרת בהונגריה שלפני השואה.
הילדים משוחחים עם המדריכה על הקשר הבין דורי שבין סבים לנכדים ומבינים את חשיבותו של המוזיאון כמשמר אורחות חיים של עולם שהיה ואיננו עוד.
ילדות שנקטעה
(לכיתות ה'- ו')
התבוננות בשבר שארע בחיי הילדים אשר ילדותם נקטעה לפתע ועולמם חרב באחת בשואה.
באמצעות סיפורו של נער יהודי שגדל והתבגר בהונגריה שלפני המלחמה, ותוך צפייה בקטעי עדות של אלה שהיו ילדים בזמן הגירוש למחנה אושוויץ, מתוודעים הילדים להיבט אחד של השואה.
הביקור מסתיים בפעילות יצירה לעיבוד החוויה הרגשית החזקה.
הצלת ארון הקודש מטוקאי
(לכיתות ה' – ו')
שרידיו של ארון הקודש נמצאו בדרך מקרה. הם היו מושלכים בחצר בית הכנסת שעמד בשיממונו שנים רבות לאחר השואה. השרידים נתגלו תוך כדי סיור במבנה המשופץ של בית הכנסת אשר הפך בינתיים למרכז תרבות עירוני של העיר טוקאי.
התלמידים מתוודעים לעבודת המשחזר הכוללת מחקר וידע אומנותי.
הם מתנסים בפעילות יצירתית
הממחישה את עבודת השחזור.
שימו לב!
כל התוכניות כוללות הנחיה
לסיור עצמאי במוזיאון.